Adaptief beheer in Valkenburg aan de Geul

Valkenburg aan de Geul is een bijzonder plek. Een dorpje met 17.000 inwoners én een stad met jaarlijks meer dan één miljoen overnachting. De heuvels trekken veel verkeer aan (waaronder recreanten en wielrenners) maar diezelfde heuvels maken de routemogelijkheden (vooral noord-zuid verbindingen) beperkt. Een plek met het geluk van een vijfsterrenlandschap maar het ontbreekt (nog) aan een vijfsterrenbeheer.

Dat vijfsterrenbeheer wordt door (in het bijzonder) toeristen wel verwacht. Het is ondenkbaar dat wielrenners straks wegblijven omdat de scheuren in de weg vallen. Voorafgaand aan grote wielerevenementen en processies worden daarom vaak nog even wat extra werkzaamheden uitgevoerd, zodat alles weer in orde lijkt. Extra werkzaamheden die vanuit het reguliere budget betaald moeten worden. Terwijl de wegbeheerder al volledig klem zit met zijn budget. Van de raad krijgt hij gelukkig incidenteel nog extra geld. Maar hiermee blijft het een structureel probleem.

Daarbij hielp het evenmin dat de raad onvoldoende beeld had bij het probleem. Ze hadden al een keer gevraagd of ze mee mochten kijken met de beheerder om meer inzicht te krijgen in het probleem. Ze keken over de schouder mee in het beheersysteem, maar daarmee bleef het voor de raad onduidelijk en onoverzichtelijk. Wegbeheer bleef een blackbox voor hen.

Tot we verhalen gingen vertellen. Verhalen over schoolgaande jeugd die, sinds de sluiting van de school in hun dorp over een smalle weg naar het andere dorp moet fietsen, waarbij de schoolgaande jeugd op die weg concurreert met het vele sluipverkeer en grote landbouwvoertuigen.
Een weg waar de beheerder, ondanks het gebrek aan financiële middelen, iedere week maar naartoe gaat om in ieder geval de gaten in de berm bij te vullen zodat de kinderen tenminste in de berm kunnen uitwijken. De beheerder moet er namelijk niet aan denken wat gebeurt als een kind straks door zo’n gat in de berm ten val komt.
De raad ook niet en met het vertellen en delen van deze verhalen begrepen ze het probleem.

Om deze verhalen te ontsluiten en keuzes op de juiste momenten te nemen, heeft Kragten de methode van de werkplaats ingezet. Hierdoor hoeft de wegbeheerder de keuzes niet meer alleen te maken.

Project:
Adaptief beheer in Valkenburg aan de Geul
Locatie:
Valkenburg aan de Geul
Klant:
Gemeente Valkenburg aan de Geul
Terug naar projecten